Digitalisaation merkitys nykypäivänä

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Nykypäivänä yrittäjyyden pelikentällä voi kuulla monenlaisia termejä: digimarkkinointi, somemarkkinointi, ja digitaalinen kasvu näin muutamina esimerkkeinä.

Mitä nämä termit todellisuudessa merkitsevät? Mitkä ovat ne todelliset tärkeät elementit, joita tarvitaan kasvattamaan yritystä? Pureudutaan seuraavaksi aiheeseen vähän tarkemmin.

Mitä digitalisaatio on?

Yrityksen digitalisaatioon kuuluvat esimerkiksi seuraavat asiat:

  • Verkkosivut ja verkkokaupat
  • Markkinointi, jonka alla mainitaan usein Facebook, Instagram, Google Ads ja hakusanamainonta
  • Brändi, joka koostuu osatekijöistä
    • Logot, vaatteet, flaijerit, posterit, ajoneuvoteippaukset
    • Itse mainokset
    • Erilaiset tempaukset, kuten arvonnat ja kampanjat

Digitalisaatio on siis hyvin monialainen käsite. Merkittävän siitä tekee sen painoarvo – yritä kuvitella yrityksesi ilman edellä mainittuja asioita. Mitä jää jäljelle, vai jääkö mitään?

Mitä panostus digitalisaatioon tuo?

Lyhyesti ja ytimekkäästi, se tuo tulevaisuuden kassavirtaa.

Digitalisaation hyöty tulee parhaiten esille vasta tulevaisuudessa, sillä moni tekijä toimii viiveellä – brändisi kehittyminen, verkkosivustosi hakukoneoptimointi ja markkinointisi näkyvyys kasvaa progressiivisesti ajan kuluessa. Tästä syystä näköpiirisi tulisi olla seuraavien päivien sijasta tulevissa kuukausissa ja vuosissa.

Nykyaikana lähes poikkeuksetta uusien asiakkaiden hankinta, varsinkin B2C-puolella, tapahtuu Googlen ja muiden verkkohakukoneiden kautta. Enää ei käytetä kaupan korkki-ilmoitustaulua tai harvemmin jaetaan autojen tuulilaseille mainoksia. Mainonta digitaalisesti on huomattavasti kustannustehokkaampaa, ja tästä syystä markkinointi ”fyysisesti” ei miellytä moniakaan yrityksiä.

Panostus digitalisaatioon myös muovaa ja hioo yrityksen kivijalkaa – sitä mitä te haluatte tarjota, miten haluatte toimia sekä kuinka edistätte jotakin tiettyä tavoitetta. Toisin sanoen siis kehittää teitä yrityksenä ja tiiminä!

Uusien asiakkaiden hankinta ja konversio

Hypätään hieman kapeampaan aihealueeseen, nimittäin uusien asiakkaiden hankintaan.

Asiakkaiden hankintaan liittyy olennaisesti konversio. Se kertoo, kuinka suuri osa esimerkiksi markkinoinnin kohderyhmästä tekee toivotun tapahtuman, kuten ostaa tuotteen tai tilaa uutiskirjeen.

Konversion voi karkeasti jakaa kahtia:

  • Välitön konversio
  • Viivästynyt konversio

Välitön konversio on kohtalaisen tuttu digitaalisen markkinoinnin parista. Asiakkaan Facebookiin tai Instagramiin ilmestyy mainos, jonka tarkoitus on esimerkiksi ohjata asiakas suoraan ostamaan.

Viivästynyt konversio on hieman monimutkaisempi, mutta käydään pieni ajatusleikki:

Ajelet autollasi kohti kotia, rankan työpäivän päätteeksi. ”Kissarix, maistuukin siks! Taas tuo sama mainostaulu, onpa typerä mainoslause”, ajattelet. Olet nähnyt tuon kyltin jokaisena arkipäivänä viimeisen kahden vuoden ajan. Kyltti melkein ärsyttää, sillä eihän sinulla ole edes kissaa.

Palataan nykyhetkeen. Päätätte yhdessä kumppanisi kanssa ostaa kissan. Mikä on ensimmäinen asia, joka tulee mieleen kissanruoasta?

Jos arvaan, se on tuo typerä mainoslause. Mitä todennäköisimmin etsit kyseisen brändin Googlesta ja ostat heidän kissaruokatuotteensa ainakin kerran. Tätä kutsutaan viivästyneeksi konversioksi. Kyltti seisoi tien varressa kaksi vuotta, kunnes sinä ostit yritykseltä tuotteen. Mainonnan tavoite oli kasvattaa bränditunnettuutta, eikä niinkään ohjata ostamaan välittömästi.

Tällainen pitkän aikavälin markkinointi on otollinen brändin tunnettuuden kasvattamiseen, oman vision esilletuomiseen ja tasaisen kassavirran luomiseen.

Palataksemme otsikon aiheeseen, paras tapa kasvattaa yritystä on suhteuttaa sekä välitöntä että viivästynyttä konversiota sopivilla tavoilla. Esimerkiksi voit järjestää jonkin hullun tempauksen, joka tuottaa viivästynyttä konversiota, sekä samalla markkinoida välittömän konversion tuottamiseksi.

Miksi valita Esales yhteistyöhön?

Esalesin pitkäaikainen tausta on hankittu myyntikentiltä, jolloin kaikkea lähestytään myynnillisestä näkökulmasta. Kuinka voimme parantaa tämän blogitekstin konversiota? Kuinka tämän asiakkaan verkkokauppa saadaan myymään? Kuinka saamme kävijöitä tähän tapahtumaan?

Me osaamme myynnin. Kassavirta vaatii myyntiä, markkinointi tuo myyntiä.

Toimitusjohtajamme Eetu käy mielellään läpi mahdollisia kehityskohtia sekä yhteistyömahdollisuuksia, ota siis yhteyttä klikkaamalla tästä linkistä. Lisää tietoa löydät Palvelumme-osiosta!